Si ets propietari/a d’un pis a Barcelona has de familiaritzar-te amb el document del qual parlarem en aquest article: la cèdula d’habitabilitat.
Sense ell, no és possible ni llogar un pis a Barcelona ni vendre’l. A més, també és necessari per a donar d’alta els subministraments bàsics de l’habitatge. Per això és important saber com aconseguir la cèdula d’habitabilitat, així com la seva caducitat i renovació.
Taula de Continguts
La cèdula d’habitabilitat (també coneguda com a llicència d’ocupació) és el document que acredita que un habitatge reuneix els requisits d’habitabilitat necessaris perquè puguin viure persones. En altres paraules, certifica que és legal residir en ella.
Aquests requisits són de caràcter tècnic i higiènic-sanitari, per la qual cosa seran necessaris per a poder donar d’alta els subministraments bàsics de l’habitatge: aigua, gas i electricitat.
Article relacionat: Donar d’alta l’aigua a Barcelona: Quant costa i com fer-ho?
Com hem esmentat, és un document obligatori per a qualsevol propietari/al fet que tingui intenció de residir en l’habitatge o de posar-la en lloguer.
Existeixen dos tipus de cèdula d’habitabilitat que cal tenir present abans de començar amb els tràmits:
A Barcelona l’organisme responsable de la seva tramitació és el Consorci de l’Habitatge de Barcelona. Per això, és necessari demanar cita prèvia per a realitzar el tràmit de manera presencial.
Per a demanar la cèdula d’habitabilitat a Barcelona és necessari:
Rebràs la cèdula d’habitabilitat. Una vegada hagis pagat la taxa, el personal del servei t’indicarà el mitjà pel qual se’t lliurarà el document.
La documentació que cal presentar per a obtenir la cèdula d’habitabilitat és la següent:
Documentació genèrica a presentar en qualsevol cas | Imprès de la sol·licitud degudament emplenat |
DNI o NIE de la persona propietària | |
DNI o NIE de la persona arrendatària | |
DNI o NIE de la persona representant |
Documentació a presentar per als habitatges de nova edificació | Llicència d’obres |
Original del certificat final d’obra i habitabilitat, signat pel personal tècnic competent i visat pel col·legi professional corresponent | |
Original del certificat del compliment del control de qualitat (realitzat pel tècnic, aparellador que hagi realitzat l’obra) | |
Comunicació municipal de primera ocupació o la sol·licitud d’aquesta |
Documentació a presentar pel canvi d’ús d’un local a habitatge | Certificat de final d’obra i d’habitabilitat realitzat per un arquitecte, arquitecte tècnic o aparellador de les obres |
Llicència municipal d’obres, autoritzant el canvi d’ús | |
Comunicació municipal de primera ocupació |
Documentació a presentar per la subdivisió d’un habitatge existent | Si l’habitatge té cuina i porta d’accés: ha de tramitar la cèdula com si es tractés d’un habitatge usat |
Si l’habitatge no té cuina ni porta d’accés: ha de tramitar la cèdula com a habitatge nou o resultant d’una rehabilitació. |
Documentació a presentar en el cas dels habitatges usats | Certificat emès per un tècnic (aparellador o arquitecte) conforme l’habitatge compleix els nivells d’habitatges exigits. Aquest certificat inclou l’imprès de sol·licitud normalitzat. |
Per norma general, el termini d’emissió de la cèdula d’habitabilitat és de 30 dies hàbils.
En qualsevol cas, la cèdula d’habitabilitat pot demanar-la la persona propietària de l’habitatge o el seu representant degudament autoritzat/a.
En el cas de voler sol·licitar un duplicat de la cèdula d’habitabilitat, podrà fer-lo igualment la persona propietària de l’habitatge, l’arrendatària o els seus respectius representants amb autorització.
Posem en lloguer el teu pis per tu. Informa’t aquí!
El preu de la cèdula d’habitabilitat a Barcelona varia en funció de la mena de cèdula que se sol·liciti.
📌 Recorda que hi ha una bonificació del 30% de l’import si el pagament es realitza per Internet. |
El document és vàlid durant un temps determinat. Depenent de la mena de cèdula d’habitabilitat de la qual es tracti, tindrà més o menys vigència. Ho veiem a continuació:
Una vegada transcorregut el temps de vigència de cada document, caldrà renovar la cèdula d’habitabilitat seguint els passos des de l’inici.
Podràs realitzar tot el tràmit en qualsevol de les oficines de l’Habitatge de Barcelona que trobaràs en aquest mapa:
Esperem que aquesta informació t’hagi estat útil. Tens més dubtes sobre la cèdula d’habitabilitat a Barcelona? Escriu-nos en comentaris.
Font: https://seuelectronica.ajuntament.barcelona.cat/oficinavirtual/es/tramit/19970000509
A l’hora de buscar habitatge a Barcelona, termes com "baixos", "entresòl" i "principal" poden ser…
Si tens previst venir a Barcelona per motius laborals, acadèmics o mèdics, és important conèixer…
Les humitats són un problema comú que pot afectar greument tant l'estructura d'un edifici com…
La Dreta de l'Eixample, un dels sis barris del districte de l'Eixample a Barcelona, és…
Aquest 22 d'agost de 2024 començarà la 37a edició de la que serà "la millor…
L'impost sobre béns immobles (IBI), és un impost municipal que abonen totes les persones propietàries d'un bé…