Categories: Art i cultura

La Pedrera: El Lissitzky

L’experiència de la totalitat

A La Pedrera s’estrena aquests dies una exposició antològica de 138 peces de l’artista rus El Lissitzky, que ens permet gaudir d’un recorregut per totes les facetes creatives de l’avantguarda europea, des de l’arquitectura fins al disseny de llibres.

L’exposició, que ja ha pogut ser vista a Itàlia i també a Màlaga, en la seva edició barcelonina inclou una desena d’obres noves, tals com una edició de “Sihes Hulin”, de Moyshe Broderzon (1916), la seva primera obra mestra, o el cartell “Produïu més tancs!” (1941), la seva última creació.

La mostra ha estat presentada per Oliva María Rubio, comissària de la Fàbrica de Madrid, i segons les seves paraules, es tracta de “traçar la trajectòria vital i artística i rescatar l’esperit de l’obra d’una de les més experimentals i controvertides figures de la seva època”.

El Lissitzky va ser un nom clau en la primera meitat del segle passat: va jugar amb múltiples tècniques que han acabat dominant el disseny gràfic, el d’exposicions i el fotomuntatge del segle XX. A l’exposició tampoc s’obvia que entre els anys trenta i l’any 1941, quan va morir, l’artista es va concentrar en treballs de propaganda per a l’Estat Soviètic comandat per Stalin.

El recorregut comença amb unes il·lustracions per a uns llibres en jiddisch (ell era jueu) i posteriorment se centra en els seus “Proun” (projectes per a l’afirmació del nou), considerats com els fonaments de la projecció arquitectònica contemporània.

L’artista era dels qui creien que tot servia per a la transformació del món, que l’art havia d’apropar-se a la vida per fer-la més agradable i més justa. També va apostar sempre per connectar l’art amb l’arquitectura i el disseny, i encara que cap dels seus projectes mai fou posat en pràctica donat l’elevat cost que suposaven per a un país com l’URSS, es considera que va establir les bases de nova projecció arquitectònica.

A la Pedrera podrem conèixer com va desenvolupar, per exemple, un gratacel horitzontal, el “Wolkenbügel” (el reposa-núvols) l’any 1925. També descobrirem els seus treballs com a principal dissenyador de pavellons per a fires comercials i industrials soviètiques i analitzar les seves moltes fotografies.

Aquesta exposició romandrà a La Pedrera fins al 18 de gener de 2015, i es complementa amb un audiovisual sobre la vida de l’artista i amb imatges del cinema d’avantguarda soviètic.

Imprescindible oportunitat pels aficionats a l’arquitectura i els corrents europeus capdavanters de l’últim segle. Si ets d’aquests, o simplement desitges apropar-te a la figura del controvertit artista rus, des de ShBarcelona t’animem al fet que incloguis a la teva agenda aquesta cita al magnífic escenari gaudinià.

Mercedes

Mercedes és escriptora, community manager i experta en SEO.

Recent Posts

Baixos, Entresòls i Principals: Guia Ràpida a Barcelona

A l’hora de buscar habitatge a Barcelona, termes com "baixos", "entresòl" i "principal" poden ser…

4 setmanes ago

Consolats a Barcelona: Tot el que necessites saber

Si tens previst venir a Barcelona per motius laborals, acadèmics o mèdics, és important conèixer…

2 mesos ago

Tipus d’humitats: Com combatre-les?

Les humitats són un problema comú que pot afectar greument tant l'estructura d'un edifici com…

2 mesos ago

La Dreta de l’Eixample, un icona únic per a Barcelona

La Dreta de l'Eixample, un dels sis barris del districte de l'Eixample a Barcelona, és…

3 mesos ago

El gran impacte de la Copa Amèrica 37a Barcelona 2024

Aquest 22 d'agost de 2024 començarà la 37a edició de la que serà "la millor…

3 mesos ago

Què és l’IBI i per què es paga (a Barcelona)?

L'impost sobre béns immobles (IBI), és un impost municipal que abonen totes les persones propietàries d'un bé…

4 mesos ago