El 2018 es va produir la mort de més de 350 persones a conseqüència de la contaminació, i és per això que Barcelona vol fer un canvi dràstic que entrarà en vigor l’1 de gener de 2020.
Es tracta d’una mesura coneguda com a zona de baixes emissions o ZBE, que pretén millorar la qualitat de l’aire a través d’una iniciativa important, limitar la circulació dels vehicles que més contaminen i la consegüent reducció d’emissions de diòxid de nitrogen.
Si vius a un pis de lloguer a Barcelona, o et desplaces amb assiduïtat a la Ciutat Comtal, abans que aquesta normativa entri en escena, des del bloc de ShBarcelona et descobrim totes les pautes i característiques de les noves Zones de baixes emisions a les Rondes de Barcelona, per lluitar contra la contaminació.
Article relacionat: Els barris de Barcelona amb menys contaminació
Tot el que cal saber de les Zones de Baixes Emissions a les Rondes
Barcelona ha decidit actuar i posar cartes sobre la taula perquè els seus ciutadans respirin un aire de més qualitat i garantir una mobilitat eficient que es distingeixi per la seva seguretat i sostenibilitat.
D’aquesta manera, la Ciutat Comtal s’uneix a altres ciutats europees que han decidit aplicar mesures òptimes per salvaguardar la salut de tots els ciutadans. És el cas de Milà, Londres, París, Rotterdam o Brussel·les, entre moltes altres.
La zona de baixes emissions a les Rondes de Barcelona es basa en una àrea que supera els 95 quilòmetres quadrats on estarà prohibit el trànsit dels vehicles que causen major contaminació, en dies laborals de 7 a 20.00 hores.
D’aquesta manera, només podran circular-hi els cotxes que compten amb un distintiu ambiental especial patentat per la Direcció General de Trànsit.
Aquesta zona abasta la ciutat de Barcelona i els següents municipis: Esplugues de Llobregat, Cornellà de Llobregat, l’Hospitalet de Llobregat i Sant Adrià del Besòs. En principi, estarien fora d’ella el Tibidabo, la zona Franca, el barri de Vallvidrera i les rondes.
Article relacionat: Dia Mundial del Medi Ambient
Bàsicament, aquestes restriccions afecten a tots els vehicles que no posseeixen el distintiu del qual parlàvem, una etiqueta que es pot sol·licitar a qualsevol gestoria col·legiada o a Correus.
En realitat, no és obligatori portar-la enganxada al vehicle, però facilita enormement la tasca que haurà de dur a terme la Guàrdia Urbana encarregada de controlar el trànsit a la ZBE.
A través del web de ZBE Barcelona és possible comprovar el tipus de distintiu associat a cada vehicle a través del nombre de la seva matrícula.
De qualsevol manera, hi ha certes exempcions pel que fa a vehicles de persones amb mobilitat reduïda, vehicles d’emergències o de serveis mèdics o funeraris, així com moratòries d’un any (camions, furgonetes, autobusos i autocars).
També cal destacar les autoritzacions temporals dutes a terme mitjançant un registre. Es tracta d’autoritzacions que duren de 24 hores fins a 10 dies a l’any com a màxim per a vehicles de serveis especials. Aquest procés es realitzarà de la forma més senzilla possible.
La comprovació de les matrícules dels vehicles es realitzarà amb càmeres de videovigilància disposades tant a les entrades com a les sortides i a l’interior de la ciutat. L’objectiu d’aquesta mesura que entrarà en vigor l’any que ve, es pretén limitar la circulació aproximadament a uns 50000 vehicles, al mateix temps que es redueixen les emissions de NO2 en un 15%.
Què més saps sobre aquest sistema que garanteix millorar la nostra qualitat de vida?